
The Anarchist Library (Mirror)
Anti-Copyright

José Antonio Gutiérrez D.
The narrow limits of Colombian press opinion

El Tiempo and Claudia López
January 6, 2010

Retrieved on 22nd December 2021 from www.anarkismo.net
This article is written to complement the interview with

Colombian journalist Hollman Morris, in which we touched
upon the case of Claudia López, a Colombian journalist
recently dismissed for criticizing the complicity of her

newspaper with government policies. www.anarkismo.net
Simply, this article is intended to give a clear, recent example

of the straight jacket imposed on critical journalists and
columnists in Colombia.

usa.anarchistlibraries.net

The narrow limits of
Colombian press opinion

El Tiempo and Claudia López

José Antonio Gutiérrez D.

January 6, 2010

Just as HollmanMorris was in Dublin, we received news that
the Colombian journalist Claudia López had been fired from El
Tiempo newspaper for daring to question the impartiality of
the paper, whose owners are linked to ex-Minister of Defence,
Juan Manuel Santos, a member of Uribe’s circle of trust and his
lieutenant for the re-election. Upon finishing her column of
the 13th of October, the executive of the aforementioned news-
paper added the following note: “Editor’s Note: EL TIEMPO
rejects as false, malicious and slanderous the claims of
Claudia López. The Executive of the paper interprets her
criticism of our journalistic work as a resignation letter,
which it immediately accepts”.

As one would expect, the paper was inundated with protest
letters and with comments from forum members upset with
such an arbitrary decision, which was communicated in such
an inappropriate andmean-spiritedmanner. The two thousand
comments were quickly removed by the executive, but the fol-
lowing day, the editorial had to justify its decision which it



qualified as a “painful decision, but at the same time, firm and
irrevocable”. After an overdose of lyricism and self-praise be-
cause of the fact that El Tiempo supposedly grants freedom of
expression [to its contributors], the editorial concludes with
a final justification of its decision: “one thing is the right to the
freedom of speech is one thing which El Tiempo has respected and
defended in an undeniable manner over its almost 100 years of ex-
istence, and quite another is the responsibility of its columnists
to abstain from making unfounded accusations and insults”1.

It is surprising that this is the main motivation for dismiss-
ing López, when other columnists in El Tiempo, who, curiously
share the political line of Uribe and the Santos family, only
spew foam from the mouth against the real or fictitious oppo-
nents of the government. This fails to cause the slightest of-
fence to the executive of the paper. To shine a different light
on the reasons given by the El Tiempo editorial, that same day
José Obdulio Gaviria — a former advisor to President Uribe, a
cousin of the infamous drug-trafficker Pablo Escobar, brother
of one of those implicated in the murder of the former editor
of El Espectador –a liberal newspaper- Guillermo Cano (1986),
and recalcitrant denier of the Colombian humanitarian crisis —
wrote a note which does not appear to conform in the slightest
to the requirement of “proving” the accusations, which accord-
ing to the editorial, is demanded of all columnists. Compare the
measured, balanced and well-written column of López (which
is translated at the end of this note), with the following diatribe
of José Obdulio Gaviria, written about the reproach which the
Colombian government suffers in some international fora for
its systematic violation of human rights.

“Colombia is a democracy, of course it is! Perfect?
What [democracy] is? But, if you went to the
OAS, in Washington, the majority of its members
— even the Haitians — were asking when, finally,

1 www.eltiempo.com

2

facts to support its argument. It states that one of the reasons
Santos is strengthened is that “the conservatives, also, have to
commit themselves to an internal consultation to find its pres-
idential candidate, while ‘the U’ [ed. Party of president Uribe]
already has theirs: Santos”. ‘The U’ has not chosen its presiden-
tial candidate. The only thing they have offered Santos is the
party leadership, not the presidential candidacy. ‘The U’ is the
promoter of the re-election referendum and if it is approved it
hopes it will be Uribe and not Santos who is the presidential
candidate of ‘the U’. I suppose these facts would have damaged
the “analytical focus” and for this reason were ignored.

“It is by no means certain that Noemi will be worthy of the
support of Uribe, after she has accused him of ‘paying for’ the
referendum and threatened himwith ‘defeating him’ at the bal-
lot box”. This phrase, almost transcribed from the declarations
of Santos, tries to present as journalistic [fact] Santos’ version
that he, unlike Noemi, is not a traitor and does not want to
defeat Uribe. Anyone that has followed the career of Santos
in passing knows that changing allegiances has been the one
constant in his political ascent, just like for Noemi, and every-
one knows that both want to succeed Uribe; only that Santos
wants to do it without it appearing a betrayal, I add.

The journalistic quality of EL TIEMPO is constantly becom-
ing more compromised by the growing conflict of interest
between its commercial proposals (to win the [bid for the]
third TV channel) and political ones (to cover the government
which will decide on the channel and its partner in the cam-
paign) and its journalistic duties. This type of biased coverage
does nothing to contribute journalistically to the resolution of
that conflict; the only thing it does is highlight it.3

Claudia López

3 www.eltiempo.com

7



The slanted fabrication began with a question in the forum
on eltiempo.com, it continued with a note which underlines
what had been said by the forum contributors and finishedwith
a supposed article of analysis. On the forum the contributors
were asked whether they believed that Arias [Minister of Agri-
culture] should resign because of the AIS scandal. It is also
worth recording that it never occurred to EL TIEMPO to ask
its forum contributors if Juan Manuel Santos [ed. Associate of
El Tiempo and former Minister of Defence] should resign be-
cause of the ‘falsos positivos’ [ed. false positives –a scandal in
which members of the army kidnapped and murdered working
class people to present them as guerrillas killed in combat and
thus advance their career]. In the case of Arias it did, however,
occur to them. To finish the forum, they published a note ti-
tled ‘Andrés F. Arias incurs the indignation and rejection of
eltiempo.com readers for the Agro Ingreso case’, in which they
underlined that “the majority of users asked for the ex minis-
ter to abandon his bid [ed. for the Presidency]” and that “there
were very few who defended Arias”. After the forum and the
underlining note, they finished him off with an article whose
title announced: ‘Andrés Felipe Arias emerges weakened and
Juan Manuel Santos achieves an advantage [ed. in his political
career] through the AIS scandal’.

It is obvious that Arias emerges weakened, but it is far from
obvious that the consequence will be that Santos “achieves an
advantage”. EL TIEMPO assures that Arias’ stumble “allowed
Juan Manuel Santos to become the week’s net winner. How
does EL TIEMPO sustain that the ground lost by Arias was won
by Santos? Did they perform a survey? No, but in the absence
of a survey the newspaper used its forum to float the question,
induce a response and construct its conclusions from there.

Even though Arias is not competing with Santos, but with
Noemi for the conservative [Presidential] nomination, the sup-
posed analysis does not even mention that one of the possible
winners of Arias’s slip-up is Noemi. Also, the analysis invents

6

democracy will reach us … There my fuse was
lit and I understood, finally, why declarations of
the FARC as terrorists were always blocked in
the OAS, while on the other hand, they were de-
scribed as an insurgent army (I was in attendance
at intense verbal battles between Uribe and other
presidents on this matter). And I discovered how
in that institution — this is the most scandalous
thing -, sectors of the Colombian political and
judicial apparatus, associated with international
‘mamertismo’ [ed. ‘mamertismo’ is a pejorative
term used by the Colombian far-right to refer
to communism], are those which impose those
abominable definitions.”

And it goes on. The uribista paranoia, which sees conspiracy
against them in the smallest criticism or the smallest reversal
of the wishes of their “boss” in the Casa de Nariño [ed. Colom-
bian palace of government], forces them to pick a fight against
Judicial Power in Colombia, with another series of accusations,
which apart from being fearful, are unfounded and laughable:

“(…) there is a long tradition of linkages between
the Communist Party, and through it, of the FARC,
with the unions of the judiciary (…) Certain mag-
istrates of the Supreme Court, acting like useful
idiots on behalf of the FARC and its international
masters (nobody would suggest their direct mil-
itancy), were in Washington last week: they re-
inforced the arguments about Colombian dignity;
they proposed preventative measures and insinu-
ated an international consensus against our gov-
ernment. In that context, one can understand why
the Court declared — in a sentence — that the mo-
tivations of the guerilla are altruistic and worthy
of benevolent judicial treatment.

3



We all initially thought it had been somebody that
messed it up. What a joke! That criterion was
begun on a majority basis and sustains the Court’s
political campaign against the Executive and the
judicial decisions taken regarding members of the
guerillas (in their favour) and members of the
national security services (against them). Exam-
ples: 1) Repeated denials of extradition requests
for guerilla fighters. 2) Transfer operation to
Arauca of the most dangerous member of Coce
[ed. military commander of the Army of National
Liberation (ELN by its Spanish initials), Colom-
bia’s second most important guerilla group],
Pablito, with the blatant proposal of facilitating
his flight. 3) The freedom of Mateo, a murderer
captured red-handed in the camp of Iván Ríos
[ed. commander of the FARC-EP killed when
betrayed by one of his guards in March 2008]. He
has done so well, that he was a chairman of the
board of directors of EPM [ed. Empresas Públicas
de Medellín a major semi-state utility company].
4) The freedom of the trade-unionist of Fensuagro,
captured in Sumapaz when efforts were being
made to re-establish the terrorist campaign in Bo-
gotá (they managed to put a bomb in Blockbuster).
The law accepted the naive thesis that he had been
kidnapped by his comrades. 5) Immediate liberty
of the “messengers” captured with photographs
of kidnap victims. 6) A refusal (on hold in their
chambers) to investigate ‘FARC-politics’.
On the other hand, the law persecutes without
mercy any police-officer or soldier that acts
against the guerilla.”

4

Is this article, perhaps, an example of the “pluralism, seri-
ousness and professionalism” which El Tiempo demands of its
columnists? Is this article “a support for the consolidation of
democracy and to combat the sectarian positions adopted by var-
ious groupings, like the abuse of power” which the newspaper
supposedly requires of its columnists?2

The readers will be able to draw their own conclusions.
There follows the article which created the discord. We

believe the contrast between the boorish yells of Obdulio
Gaviria and the pen of López speaks for itself, and because we
believe that the column in question is relevant to the subject
of the interview and this note.

José Antonio Gutiérrez D.
23 October, 2009

Reflections on a Scandal
Rudolf Hommes was asking himself in his column last week

why certain subjects are scandal-prone an others not. He was
suggesting that the public has to pay attention and that there
needs to be an instigator. The coverage, given by EL TIEMPO
to the Agro Ingreso Seguro [AIS — Agricultural Investment In-
surance, a scandal in which funds supposedly aiming at poor
peasants, was given to huge landowners], presents the oppor-
tunity to reflect on this.

Unlike the other written media, EL TIEMPO did not focus
on the AIS programme, but rather on the political effects of
the scandal. Taking that angle was a valid journalistic decision
given their partners in the magazine Cambio had already done
the remainder of the work. However, more than covering the
story, what EL TIEMPO did was a fabrication motivated to sup-
port their desired reading of the political effects of the scandal.

2 See the last paragraph of this editorial www.eltiempo.com

5


