The Anarchist Library (Mirror)
Anti-Copyright

Wy

£

El Libertario editorial collective
The case of RCTV and the fictional democratization of
communication
April 6, 2008

Retrieved on 2020-04-06 from libcom.org

usa.anarchistlibraries.net

The case of RCTV and the
fictional democratization of
communication

El Libertario editorial collective

April 6, 2008

Since two decades ago, by means of our publications, the
Venezuelan anarchists have denounced and been against the
vices and slants of the private media corporations as RCTV.
This company had guaranteed its economic success combining
evil oligopolistic practices, opportunist bonds with the current
state power and the emission of “garbage-content” with the ex-
cuse of “giving the people what they want”. However, the prob-
lems that indeed this company represented are taken now as an
excuse for the imposition of a solution that means a repetition
and multiplication of the same vices. In the 2007 s Venezuela,
the meanness of a part of the private oligopoly is supposed to
be corrected by the dreadful of a state monopoly, increasing
the unprecedented insane advantages for the government and
justifying the production of “garbage-content” with the condi-
tion of being “rojo-rojito” (red-small red)'. In concrete terms:

! “red-small red” is a phrase used by the President Chavez and their
people to describe the color of the socialist sign of their political movement



we do not have Miguel Angel Rodriguez anymore but we will
have the acclaimed Mario Silva, the presenter of the journalis-
tic paradigm of the 5™ Republic.

The history of Venezuelan television teaches that the private
owners of the media have never recognized the right to free-
dom expression, particularly when this right affects their prof-
its and its privileged political and cultural position. However,
the State — before or after 1999 — has never made anything dif-
ferent in this field to understand the television to consider it as
one for the exercise and defense of their power interests. For
that reason, the little space that could have been constructed
for free diffusion and discussion of ideas on the TV has been
very weak because those who have the power in this field have
always want it to be this way.

And if that wasn’t enough, in the struggle unleashed after
the coming of Chavez to the presidency for the control of the
state and the consequent access to the oil rent, the governmen-
tal and oppositionist factions have compete equally in order
to use opportunistically and tendentiously the mass media be-
cause this has been converted in a battlefield scenario where
the recognition of the right to freedom of expression means to
give in space to the enemy, within this perverse logic of polar-
ization that we have suffered in the last times, in where those
of us that dissent and criticize to the contenders of power had
been equally detested and excluded for both sides.

However, despite all the nuances and warnings that are ap-
plicable to the Venezuelan case, the struggle for guaranteeing
the little one that could be preserved in terms of freedom of
expression today when several evidences lead to think that the
main risk that faces up this freedom in the current situation
comes from the state with its clear intention of creating a com-

with an emphasis using the expression “small red” to mean that is very or
totally red.

ment ring acquired the form of the renewal of the dealer-
ship to Venevision por 5 more years, that began to count
the same day that the end of the signal of RCTV. Of
course, to bother to any Chavista it is enough to remind
them that it’s been a short time while their faction fight
against Venevision and The Cisneros or to ask them for
the cualitative differences between the both enterprises
that justify the close of one and the prizing of the other
one.

The systematic application of a repressive policy against
the dissenting communicational expressions is not
stopped only in the issue of the dealerships to broadcast
TV signals. It also exists the blackmail throughout the
SENIAT with the collection of real or so-called fiscal in-
solvencies; the criminalization of the critique by means
of the numerous judgments to journalists and media not
so fair for the government and the arbitrary application
of The Law of Social Accountability of Radio and Televi-
sion that because it is not regulated, it is used arbitrarily
by CONATEL -the corresponding organization- as a
weapon against any journalist, program o station in
order to make them to change their position.



revenge spirit can explain the things that happened to
the rest of the private tv stations (with the exception of
Globovisidén, a savage criticist), where — for example -
: according to the report of observers of the EU about
the distribution of the time at the TV regarding to the
electoral presidential campaign, Venevision gave 84% to
the official candidate and 16% to the opposition, while
at Televen the respective numbers were 68% and 32%;
La Tele —channel 12- fired to the journalist Marietta San-
tana for criticizing in public the close of RCTV and the
journalist Ana Maria Hernandez resigned after the pro-
hibition of denouncing the irregularities in the state oil
corporation PDVSA; while the channel of music Puma
TV was bought in 2004 by Wilmer Ruperti, a notorious
“boli-bourgeois”, who wants to turn it into a news chan-
nel (the announced Canal 1).

During more than 30 years, RCTV (of the corporative
group 1BC or Phelps) and Venevision (of the Cisneros
group) formed the duopoly that imposed their bad and
weird habits to the country’s television. This agreement
had a economic rather than political character, and, in
various occasions they were confronted each other and
also with the current government. It can’t be compare
with the economic and political monopoly in the hands
of soldiers and selfish interests that we face today. Af-
ter the Presidential Referendum of 2004, the pact was
broken when the Cisneros group decided —for the good
health of their businesses- that the best was to make
peace with the government, operation legitimated in a
meeting held in the main barracks of Caracas between
Chavez and Gustavo Cisneros with Jimmy Carter as the
mediator of appearance. And from that moment on be-
gins a honey moon between the “twenty one century
socialism” and this corporate gang, in which the engage-

municational model suit made to the size of a so-called “social-
ism” that is nothing more than the new face of the capitalistic
domination in Venezuela. We have no doubts of that we have to
be so naive to believe in vociferating important figures of today
like Granier of RCTV or Ravell of Globovisién (and that for not
mentioning the today’s silent Armas Camero of Televén or Cis-
neros of Venevision), but the measures taken against those fig-
ures will be prompt adopted against the rest of the dissidence of
the country, including those within the governmental sector.
We have no doubt about the fact of that we suffer from
a regime that is so opposed to any kind of critique or dis-
agreement that they even proclaim as a virtue to repress
any manifestation of this class between their adepts because
they immediately discredit the legitimacy of the reactions
of protest against the abuses of power and official incompe-
tence attributing them to so-called criminal conspiracies (the
“CIA”, the “Colombian paramilitary groups”, the “right that
wants to give a coup d'état”, etc.) that would be behind any
possible kind of dissidence in Venezuela. According to this
paranoiac-Stalinist approach, the mere demand of rights is
just the unquestionable proof of the evil conspiracies that
threaten the “revolutionary process” and also for not to agree
to or to repress to those who make that demand. Indeed, just
from the authoritarian dogmatism that is characteristic of the
Venezuelan government could be justified the aggression to
those rights in the name of an absurd “socialism” that is proud
to damage seriously to Granier but comes to an agreement
with Cisneros, gives rights of property to multinationals and
gives its protection to the brand-new “boli-bourgeoisie™.
Faced with that situation, we the Venezuelan anarchists
could not do another thing that put ourselves firmly in the
defense of the now mutilated right to free expression as
so as of all the other social and political rights which are

% A word composed of “boli” of Bolivarian and “bourgeoisie”.



indispensable for the mere existence and rising of autonomous
grass roots social movements. The faculty of communication,
in the fullest and more human sense that has this word is
—for us- a mean but also a goal in this proposal of a society
of free and equal people that we want to come true. At the
same time, we denounce the use of the current situation of
confrontation to advance in the way of the criminalization
of the dissidence and the structuring of a juridical ordina-
tion that are fit of a police state. In this way, the left wing
authoritarian state is supporting measures (illegalization of
the closes of ways and the burning of tires for example), that
in a short term will be used against popular sectors that will
demand claims. We also denounce the use of armed gangs to
confront the demonstrators in the streets; a brand-new kind
of paramilitary groups that serve to the Venezuelan state to
copy the practice of its commercial partners: Alvaro Uribe and
the North American multinationals. Finally, we will point out
the clear relation between the Venezuelan government and
sectors of the globalised economy such as Gustavo Cisneros,
relation that wants to ensure precarious employment, the
subordination and the servility of the entire male and female
oppressed of our country.

Numbers and facts of the “democratization of the ra-
dioelectric spectrum” (that often are not to mention by
the “Bolivarian socialism” and the “democratic opposi-
tion”):

+ In 1999, the presence of the Venezuelan state in the radio-
electric spectrum was demonstrated only through one
TV channel (VTV) and two frequencies of the National
Radio. Nowadays, they have at one’s disposal the direct
control over 6 television stations (VTV, TVES; Vive TV,
Telesur, Avila TV and ANTV), plus 2 radio networks (Na-
cional and YVKE Mundial) with 8 radio stations. We have
to add to the last thing said, the recently acquired control

over CANTYV that is the biggest provider of support for
telecommunications in the country.

In the total ordinary budget of the Venezuelan State for
the year 2007, it is supposed to assign 165,3 thousand
millions bolivars (more than 77 million dollars) for the
communications field, without talking about additional
credits.

According to the enterprise of measurements AGB,
between February of 1999 and December of 2006, the
government imposed the production of 1339 obligatory
transmissions to the non-official radios and TV's for a
total of 810 hours, 56 minutes and 42 seconds. Those
data do not include the hours of transmission of Alo
Presidente.

The movement to establish communitarian radios and
TV’s that 10 years ago gave positive steps toward a
model of autonomous alternative communication, has
been subjugated by the power of the state throughout
the economic control because, the majority of the 167 ra-
dio stations and 28 tv stations that nowadays work with
the denomination of “communitarian” depend upon
the government subsidies (according to the Asamblea
Nacional, in 2006 they received 5,7 thousand millions
bolivars, aprox. more than 2.650.000 dollars), and for
that reason they tend to become official mouthpieces
and to repeat the same communicational vices they
question.

According to the official mouthpiece Mari Pili Hernan-
dez, the hypothetic volume of businesses of RCTV for
the year 2007 would be of 420 thousand millions boli-
vars (more than 195 million dollars). The promise of such
a candy, together with the fear of confront the Chavista



