The Anarchist Library (Mirror)
Anti-Copyright

=:

El Libertario editorial collective
The case of RCTV and the fictional democratization of
communication
April 6, 2008

Retrieved on 2020-04-06 from libcom.org

usa.anarchistlibraries.net

The case of RCTV and the
fictional democratization of
communication

El Libertario editorial collective

April 6, 2008

Since two decades ago, by means of our publications, the
Venezuelan anarchists have denounced and been against the
vices and slants of the private media corporations as RCTV. This
company had guaranteed its economic success combining evil
oligopolistic practices, opportunist bonds with the current state
power and the emission of “garbage-content” with the excuse of
“giving the people what they want”. However, the problems that
indeed this company represented are taken now as an excuse for
the imposition of a solution that means a repetition and multipli-
cation of the same vices. In the 2007 s Venezuela, the meanness of
a part of the private oligopoly is supposed to be corrected by the
dreadful of a state monopoly, increasing the unprecedented insane
advantages for the government and justifying the production
of “garbage-content” with the condition of being “rojo-rojito”



(red-small red)!. In concrete terms: we do not have Miguel Angel
Rodriguez anymore but we will have the acclaimed Mario Silva,
the presenter of the journalistic paradigm of the 5™ Republic.

The history of Venezuelan television teaches that the private
owners of the media have never recognized the right to freedom
expression, particularly when this right affects their profits and its
privileged political and cultural position. However, the State — be-
fore or after 1999 — has never made anything different in this field
to understand the television to consider it as one for the exercise
and defense of their power interests. For that reason, the little space
that could have been constructed for free diffusion and discussion
of ideas on the TV has been very weak because those who have the
power in this field have always want it to be this way.

And if that wasn’t enough, in the struggle unleashed after the
coming of Chévez to the presidency for the control of the state and
the consequent access to the oil rent, the governmental and opposi-
tionist factions have compete equally in order to use opportunisti-
cally and tendentiously the mass media because this has been con-
verted in a battlefield scenario where the recognition of the right to
freedom of expression means to give in space to the enemy, within
this perverse logic of polarization that we have suffered in the last
times, in where those of us that dissent and criticize to the con-
tenders of power had been equally detested and excluded for both
sides.

However, despite all the nuances and warnings that are applica-
ble to the Venezuelan case, the struggle for guaranteeing the little
one that could be preserved in terms of freedom of expression to-
day when several evidences lead to think that the main risk that
faces up this freedom in the current situation comes from the state
with its clear intention of creating a communicational model suit

! “red-small red” is a phrase used by the President Chavez and their people

to describe the color of the socialist sign of their political movement with an
emphasis using the expression “small red” to mean that is very or totally red.

« The systematic application of a repressive policy against the
dissenting communicational expressions is not stopped only
in the issue of the dealerships to broadcast TV signals. It
also exists the blackmail throughout the SENIAT with the
collection of real or so-called fiscal insolvencies; the crimi-
nalization of the critique by means of the numerous judg-
ments to journalists and media not so fair for the government
and the arbitrary application of The Law of Social Account-
ability of Radio and Television that because it is not regu-
lated, it is used arbitrarily by CONATEL —the corresponding
organization- as a weapon against any journalist, program o
station in order to make them to change their position.



tana for criticizing in public the close of RCTV and the jour-
nalist Ana Maria Hernandez resigned after the prohibition
of denouncing the irregularities in the state oil corporation
PDVSA; while the channel of music Puma TV was bought in
2004 by Wilmer Ruperti, a notorious “boli-bourgeois”, who
wants to turn it into a news channel (the announced Canal

1).

During more than 30 years, RCTV (of the corporative group
1BC or Phelps) and Venevision (of the Cisneros group)
formed the duopoly that imposed their bad and weird habits
to the country’s television. This agreement had a economic
rather than political character, and, in various occasions
they were confronted each other and also with the current
government. It can’t be compare with the economic and po-
litical monopoly in the hands of soldiers and selfish interests
that we face today. After the Presidential Referendum of
2004, the pact was broken when the Cisneros group decided
—for the good health of their businesses- that the best was
to make peace with the government, operation legitimated
in a meeting held in the main barracks of Caracas between
Chavez and Gustavo Cisneros with Jimmy Carter as the
mediator of appearance. And from that moment on begins
a honey moon between the “twenty one century socialism”
and this corporate gang, in which the engagement ring
acquired the form of the renewal of the dealership to
Venevisién por 5 more years, that began to count the same
day that the end of the signal of RCTV. Of course, to bother
to any Chavista it is enough to remind them that it’s been a
short time while their faction fight against Venevision and
The Cisneros or to ask them for the cualitative differences
between the both enterprises that justify the close of one
and the prizing of the other one.

made to the size of a so-called “socialism” that is nothing more than
the new face of the capitalistic domination in Venezuela. We have
no doubts of that we have to be so naive to believe in vociferat-
ing important figures of today like Granier of RCTV or Ravell of
Globovision (and that for not mentioning the today’s silent Armas
Camero of Televén or Cisneros of Venevision), but the measures
taken against those figures will be prompt adopted against the rest
of the dissidence of the country, including those within the govern-
mental sector.

We have no doubt about the fact of that we suffer from a regime
that is so opposed to any kind of critique or disagreement that they
even proclaim as a virtue to repress any manifestation of this class
between their adepts because they immediately discredit the legiti-
macy of the reactions of protest against the abuses of power and of-
ficial incompetence attributing them to so-called criminal conspir-
acies (the “CIA”, the “Colombian paramilitary groups”, the “right
that wants to give a coup d‘état”, etc.) that would be behind any pos-
sible kind of dissidence in Venezuela. According to this paranoiac-
Stalinist approach, the mere demand of rights is just the unques-
tionable proof of the evil conspiracies that threaten the “revolution-
ary process” and also for not to agree to or to repress to those who
make that demand. Indeed, just from the authoritarian dogmatism
that is characteristic of the Venezuelan government could be justi-
fied the aggression to those rights in the name of an absurd “social-
ism” that is proud to damage seriously to Granier but comes to an
agreement with Cisneros, gives rights of property to multination-
als and gives its protection to the brand-new “boli-bourgeoisie™.

Faced with that situation, we the Venezuelan anarchists could
not do another thing that put ourselves firmly in the defense of the
now mutilated right to free expression as so as of all the other social
and political rights which are indispensable for the mere existence
and rising of autonomous grass roots social movements. The fac-

? A word composed of “boli” of Bolivarian and “bourgeoisie”.



ulty of communication, in the fullest and more human sense that
has this word is —for us- a mean but also a goal in this proposal of
a society of free and equal people that we want to come true. At
the same time, we denounce the use of the current situation of con-
frontation to advance in the way of the criminalization of the dissi-
dence and the structuring of a juridical ordination that are fit of a
police state. In this way, the left wing authoritarian state is support-
ing measures (illegalization of the closes of ways and the burning
of tires for example), that in a short term will be used against pop-
ular sectors that will demand claims. We also denounce the use of
armed gangs to confront the demonstrators in the streets; a brand-
new kind of paramilitary groups that serve to the Venezuelan state
to copy the practice of its commercial partners: Alvaro Uribe and
the North American multinationals. Finally, we will point out the
clear relation between the Venezuelan government and sectors of
the globalised economy such as Gustavo Cisneros, relation that
wants to ensure precarious employment, the subordination and the
servility of the entire male and female oppressed of our country.
Numbers and facts of the “democratization of the radio-
electric spectrum” (that often are not to mention by the “Bo-
livarian socialism” and the “democratic opposition”):

« In 1999, the presence of the Venezuelan state in the radio-
electric spectrum was demonstrated only through one TV
channel (VTV) and two frequencies of the National Radio.
Nowadays, they have at one’s disposal the direct control over
6 television stations (VTV, TVES; Vive TV, Telesur, Avila
TV and ANTV), plus 2 radio networks (Nacional and YVKE
Mundial) with 8 radio stations. We have to add to the last
thing said, the recently acquired control over CANTV that
is the biggest provider of support for telecommunications in
the country.

« In the total ordinary budget of the Venezuelan State for the
year 2007, it is supposed to assign 165,3 thousand millions bo-

livars (more than 77 million dollars) for the communications
field, without talking about additional credits.

According to the enterprise of measurements AGB, between
February of 1999 and December of 2006, the government im-
posed the production of 1339 obligatory transmissions to the
non-official radios and TV's for a total of 810 hours, 56 min-
utes and 42 seconds. Those data do not include the hours of
transmission of Alo Presidente.

The movement to establish communitarian radios and TV's
that 10 years ago gave positive steps toward a model of au-
tonomous alternative communication, has been subjugated
by the power of the state throughout the economic control
because, the majority of the 167 radio stations and 28 tv sta-
tions that nowadays work with the denomination of “com-
munitarian” depend upon the government subsidies (accord-
ing to the Asamblea Nacional, in 2006 they received 5,7 thou-
sand millions bolivars, aprox. more than 2.650.000 dollars),
and for that reason they tend to become official mouthpieces
and to repeat the same communicational vices they question.

According to the official mouthpiece Mari Pili Hernandez,
the hypothetic volume of businesses of RCTV for the year
2007 would be of 420 thousand millions bolivars (more than
195 million dollars). The promise of such a candy, together
with the fear of confront the Chavista revenge spirit can ex-
plain the things that happened to the rest of the private tv sta-
tions (with the exception of Globovision, a savage criticist),
where - for example -: according to the report of observers
of the EU about the distribution of the time at the TV re-
garding to the electoral presidential campaign, Venevision
gave 84% to the official candidate and 16% to the opposi-
tion, while at Televen the respective numbers were 68% and
32%; La Tele —channel 12- fired to the journalist Marietta San-



