
Anarchist Media in Germany

Bernd Drücke

2011



Contents

Anarchist and Libertarian Media, 1945–2010 (Federal Germany) . . . . . . . . . . . . 3
Anarchism’s Renaissance And New Libertarian Media . . . . . . . . . . . . . . . 3
Linkeck . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
agit 883 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
FIZZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
MAD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Graswurzelrevolution (Grassroots Revolution) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
direkte aktion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
The Anarchist Press in Federal Germany Today . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Further Readings . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

Anarchist and Libertarian Press, 1945–1990 (Eastern Germany) . . . . . . . . . . . . . 7
Umweltblätter/telegraph . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Conclusion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Further Readings . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

2



Anarchist and Libertarian Media, 1945–2010 (Federal Germany)

Right after the end of WorldWar II, the few anarchists who had survived war and fascism started
to reorganize the anarchist movement, which had been shattered during the Nazi dictatorship.
On May 20, 1945, German anarchism once again raised its journalistic voice, with the journal
Mahnruf (Warning Cry), published by Otto Reimers in Hamburg.

In 1947, the journal Befreiung (Liberation) was published for the first time in Mühlheim. This
newspaper went through several editorial changes and inconsistencies in its content. During
its final years in Cologne until its closedown in 1978, it linked old and young anarchists and
represented anarcho-syndicalist positions. It had a national circulation of 1,500 copies.

Many early postwar anarchist journals were produced on a duplicator. Not so Die Freie
Gesellschaft (The Free Society), published by the Föderation Freiheitlicher Sozialisten (Federa-
tion of Free Socialists). This “monthly journal for social criticism and free socialism” (subtitle)
saw 43 issues between 1949 and 1953.

Anarchism’s Renaissance And New Libertarian Media

Neoanarchism was mainly influenced by 1960s anticolonialist liberation struggles. The major-
ity of the antiauthoritarian and Außerparlamentarischen Opposition (APO; Extra-Parliamentary
Opposition) movement tried to challenge the U.S.-Vietnam War, which was supported by the
authorities of the German Federal Republic and the mass media. The APO also opposed the emer-
gency laws of the “grand coalition,” consisting of the Social Democratic Party of Germany and the
conservative parties (Christian Democratic Union/Christian Social Union) and Germany’s medi-
ascape, dominated by the Springer media conglomerate. They contested Germany’s “sclerotic
institutions” and their representatives, old-fashioned ideas about morality, and the indifference
and complacency of society at large.

In June 1967, after the student BennoOhnesorgwas shot dead by a police officer during a Berlin
demonstration against the visit of the Iranian despot Shah Reza Pahlavi, many activists within the
Sozialistischer Deutscher Studentenbund (Socialist German Student Union) became increasingly
radical. Only a year later, anarchist literature gained currency on a hitherto unimaginable scale.
At first, classical anarchist writingswere published as pirate editions; later on theywere produced
in high print runs by big publishing houses. Anarchism saw a renaissance. The new anarchist
movement consisted mainly of students, pupils, and apprentices. There was no continuity with
the old, working-class anarchists, who looked very skeptically at the younger ones from middle-
class families.

Anarchism researcher Rolf Raasch has argued that therewere theoretical divisions between the
younger and the older generations. The students initially were committed to a critical version
of Marxism. Their attempt at mediation between Marxism and Anarchism, cheerfully uncon-
cerned with past grievances, was inevitably repugnant to seasoned anarchists, who had deeply
internalized the historical clashes between both movements—not least because some of them had
personally experienced Marxist socialism as practiced in the German Democratic Republic.

From February 1968 onward, the neoanarchist movement sharply increased its presence. Neoa-
narchist, undogmatic, and antiauthoritarian magazines were launched in 1968, particularly in
West Berlin. They were models for many subsequent “underground papers.” Their scene jargon

3



and their layout, inspired by Dadaism, differed clearly from the magazines of the old anarchists
with their tidy composition and simple layout.

Linkeck

Linkeck (Left Corner), which called itself “the first anti-authoritarian paper,” was the organ of a
Berlin anarchist commune by the same name, founded in 1967. It was published nine times from
May 1968 and had a circulation of about 8,000. It became known nationwide because Germany’s
biggest yellow press daily, Bild, ran editorials against the “left terrorist paper.” Four Linkeck
editors were charged with “libel” and “distributing obscene writings.” The commune broke up in
1969, due to overwork, legal problems, and internal conflicts. Its paper ceased to be published.
The anarchist publishing house Karin Kramer Verlag in Berlin, which still exists, emerged from
Linkeck in 1970.

agit 883

With a similar layout, agit 883 was published every 10 to 14 days, beginning in February 1968. It
achieved a circulation of up to 7,000. It was a left-wing information bulletin from Berlin, served
as a “leaflet for agitation and social practice” (its subtitle) and dealt with current events.

On April 11, 1968, a man “incited” by the politics of Bild tried to assassinate student ac-
tivist Rudi Dutschke. As a reaction, crowds of protesters spontaneously blocked buildings of
the Springer media conglomerate to prevent deliveries from its premises (including Bild). This
conflict went down in history as Osterkrawalle (the Easter riots).

Soon afterward, “urban guerrilla units” emerged. Discussions about the activities of these
armed groups were intense in many far left and anarchist papers. In May 1970, the first public
statement from the Red Army Faction (Rote Armee Fraktion, RAF) was published in agit 883 under
the headline “Building the Red Army Faction.” At that time, agit 883 was a largely uncensored
discussion organ of militant left-wing groups with a focus on anarchist and Marxist theories.
They rejected the avantgarde claim and the authoritarian dogmatism of those they saw as Lenin-
ists with guns (agit 883 about RAF). They agreed, however, with the internationalist principles of
RAF and its perception of the strategic use of violence as an essential weapon against the state
and U.S. imperialism.

The agit 883 editorial collective was frequently raided, the paper often confiscated or banned.
After 88 issues and a number of conflicts among the editorial staff, agit 883 closed down in Febru-
ary 1972. The collective had already split up in 1971 over evaluating RAF.

FIZZ

Former agit 883 editors left the collective, and in 1971 in Berlin, they formed the militant under-
ground paper FIZZ. It declared its solidarity with RAF in contrast to agit 883, which appeared
simultaneously. FIZZ appeared for 1 year. Nine of its ten editions were confiscated and banned.
FIZZ’s successors were Berliner Anzünder (Berlin Incendiary, 1972), Hundert Blumen (Hundred
Flowers, 1972–1975) and Bambule (German prison slang for “shindig,” 1972–1974).

4



MAD

In September 1971, the Föderation Neue Linke (FNL; New Left Federation) published the first
edition of MAD with “Materials, Analyses, Documents” as its subtitle. When the FNL, which un-
derstood itself as a “federation of autonomous, local anarchist and grass-roots groups,” dissolved,
MAD was published as an “anarchist magazine” (subtitle). It published anarchist calls for action
and Situationist texts and articles about strategies of industrial struggle. Looking back, one of its
editors commented on how important it was felt at that time to show that poetry and revolution
belonged together and to include Dadaism and surrealism into the origins of the new anarchism.

After the U.S. “satirical magazine” MAD took legal action against the anarchist project having
the same name, it was discontinued in 1973, after magazine issue number 4/5 had been published.
After that, the anarchist MAD was published under the name Revolte, until issue number 6/1973
with the subtitle “anarchist journal, formerly MAD—anarchist magazine.” From 1977 until 1982,
Revolte was published by Hanna Mittelstädt and Lutz Schulenburg of the publishing house Ver-
lag Edition Nautilus. From 1981 onward, they published Die Aktion as a “journal for politics,
literature and art.”

Graswurzelrevolution (Grassroots Revolution)

In the summer of 1972, the pilot issue of the Graswurzelrevolution (GWR) came out. The edi-
torial collective was inspired in concept and orientation by Anarchisme et Nonviolence (Paris),
which was published between 1965 and 1974 in the French-speaking regions of Europe as a non-
violent and anarchist paper; by Peace News, published in London since 1936; and by Direkte
Aktion—Zeitung für Gewaltfreiheit und Anarchismus (Direct Action—Newspaper for Nonviolence
and Anarchism), which was published in Hannover in 1965–1966. The GWR editorial group
was oriented toward movements in other countries, for example, Britain and the United States.
Gandhi’s methods had undergone further development in the fight against the nuclear bomb and
for civil rights, and the “grassroots movement” had taken a new shape.

From its beginning, GWR tried to widen and develop the theory and practice of nonviolent
revolution. Besides critique of existing conditions, the GWR tried and continues to try to orga-
nize at least the seeds of a just and livable future society. It is the newspaper’s declared aim
to point out the connection between nonviolence and libertarian socialism, to contribute to the
pacifist movement becoming libertarian socialist and the left-wing socialist movement becoming
nonviolent in their forms of struggle.

Since issue 52 in 1981, the periodical has been published monthly with a July-August break.
Before that, it was published every 2 to 3 months. Since 1989, it has had an eight-page supple-
ment of “libertarian book pages” every October. It has been published by different editors in
Augsburg (1972–1973), Berlin (1974–1976), Göttingen (1976–1978), Hamburg (1978–1988), Hei-
delberg (1988–1992), Wustrow (1992–1995), Oldenburg (1995–1999), and Münster (since 1999).
The different editorial collectives each determined their own style. 2009 was GWR’s 38th year of
publication, circulating between 3,500 and 5,000 copies. It is the longest-lived anarchist newspa-
per in the German-speaking area and a leading outlet for grassroots activists.

A special antimilitarist edition of GWR about the war in Afghanistan in 2003 had a circulation
of 55,000. The nonviolent-anarchist youth paper Utopia, a bimonthly since 2007, is a supplement

5



to GWR. It has a much wider distribution than GWR and in March 2009 it rose from 18,000 to
25,000.

direkte aktion

In November 1977 the first issue of the anarcho-syndicalist paper direkte aktion appeared in
Hamburg. Initially it was supposed to serve as a regional voice of antiauthoritarian people who
were organized in local groups of the Initiative-Freie Arbeiter Union in northern Germany and
who had just started.

The editors followed the tradition of the anarcho-syndicalist Freie Arbeiter Union Deutsch-
lands (FAUD; Free Workers Union of Germany), which was smashed by the Nazis. The FAUD
had at times 150,000 members and was the most influential anarchist organization in Germany.
Its main publication was Der Syndikalist, and in 1920 its weekly circulation amounted to 120,000
copies.

The formation of direkte aktion is to be seen as an attempt to get a new start for anarcho-
syndicalism in Germany. Inspired by the reactivation of the Spanish Confederación Nacional del
Trabajo, people from several cities came together to build a new anarcho-syndicalist organization
at the beginning of 1977, the Freie ArbeiterInnen Union (FAU; FreeWorkers Union [Innen is capi-
talized to pinpoint women’s activism rather than incorporating it under the masculine Arbeiter]).
It started with the experience of many people in their work situation and with the politics of the
DGB (Federation of German Trade Unions) and its member unions, who were “stifling initiatives
from the grassroots.”

They argued that the reformist unions were organized undemocratically; theywould hold their
members dependent on the leadership, and this would mean to keep the capitalist economy in
existence. Many people had tried to reform the apparatus from below, but all had failed, were
shunted aside, or expelled, or had become part of the union bureaucracy. Another reason to form
an anarcho-syndicalist union was the disorganization, isolation, and lack of new perspectives in
small groups and individuals among the libertarian-socialist people. They argued that anarcho-
syndicalism presented important opportunities for organizing political action on a libertarian
basis, to deal with the problem of political isolation, and to create networks and forums for joint
discussion.

From July 1978 onward, direkte aktion has been published as a joint paper of anarcho-
syndicalist initiatives from all over Germany. It continues to be produced bimonthly by
changing editorial groups in different cities and has a nationwide circulation of 2,000.

The Anarchist Press in Federal Germany Today

Between 1986 and 1995, at least 310 different libertarian and autonomous periodicals were started
but ceased publication to a great extent. Today anarchists start much less anarchist print me-
dia mainly because many anarchists are active on the Internet. Ever since 2006, for example,
supporters of the Projektwerkstatt Göttingen have published Fragend Voran (Questioning For-
ward), which appears irregularly. Anarchists in Berlin produceAbolishing the Borders From Below,
which is mainly a voice of anarchist groups in eastern Europe. In Leipzig, the regional anarchist
paper Feierabend (Quitting Time at Work) is published approximately biweekly with a circula-
tion of 600. The individualist-anarchist espero appeared irregularly with a circulation of about

6



500 since 1994. Contraste, published in Heidelberg, is a monthly on workers’ self-management.
It has a strong anarchist tendency and a circulation of 2,000. In Magdeburg, Grüne Blatt (Green
Leaf) has an ecological orientation and a circulation of 800. The quarterly DIE AKTION (The
Action) is a sophisticated intellectual journal about libertarian theory.

Bernd Drücke
See also Anarchist and Libertarian Press, 1945–1990 (Eastern Germany) ; Anarchist Media ;

Culture Jamming ; EuroMayDay ; Free Radio Movement (Italy) ; Industrial Workers of the World
Media (United States) ; Indymedia (The Independent Media Center)

Further Readings

Drücke, B. (1998). Zwischen Schreibtisch und Straßenschlacht? Anarchismus und libertäre Presse
in Ost-und Westdeutschland [Between writing desk and street battle? Anarchism and the lib-
ertarian press in East and West Germany]. Ulm, Germany: Verlag Klemm & Oelschläger.

Drücke, B. (Ed.). (2006). ja! Anarchismus. Gelebte Utopie im 21. Jahrhundert [yes! Anarchism:
Lived utopia in the 21st century]. Berlin, Germany: Karin Kramer Verlag.

Jenrich, H. (1988). Anarchistische Presse in Deutschland 1945–1985 [Anarchist press in Germany
1945–1985]. Grafenau, Germany: Trotzdemverlag.

Anarchist and Libertarian Press, 1945–1990 (Eastern Germany)

After World War I, the anarchist movement in Germany had, for some time, boasted more than
150,000 active members. After World War II, the few anarchists who had survived 12 years of
Nazi dictatorship tried to reorganize the movement. In Eastern Germany, in spite of extremely
serious obstacles, the movement survived underground in minimal versions but came to play
a pivotal role in the latter years of the Soviet system, in significant measure because of some
printing concessions reluctantly conceded to the Protestant Church.

Anarchists had a hard time asserting their anti-authoritarian and anti-Stalinist positions, es-
pecially in the Soviet Occupation Zone (SBZ, 1945–1949). The SBZ ruling powers and, later
on, the Communist German Democratic Republic (GDR) were hostile toward libertarian social-
ists. Following Lenin, they defined anarchism as a petty-bourgeois, pseudo-revolutionary politi-
cal and ideological current, objectively functioning to divide the anti-imperialist movement and
strengthen monopoly capitalism.

Because paper was scarce postwar and the Soviet Military Administration was repressive, lib-
ertarian socialists in the SBZ were able to circulate only a small number of leaflets and circulars.
Some activists, like Willi Jelinek, an agitator from Zwickau who tried to organize a libertarian-
socialist network in the SBZ as early as 1945, were arrested.

The GDR statist Marxists continued quite successfully suppressing anarchist, or libertarian-
socialist, tendencies. In journalism, anarchist groups had hardly any perceptible influence up to
the mid-1980s. However, there had been illegal leaflets even in the 1950s and 1960s. Traces of
East German subculture did exist—especially in niches created by the well-educated. The Extra-
Parliamentary Opposition movement, which came into being in the Federal Republic of Germany

7



in the mid-1960s, and the neoanarchist groups following in its wake, also contributed to the GDR
opposition movement.

From the 1970s, GDR oppositionists largely advocated socialism. However, as Wolfgang Rüd-
denklau, editor of the Umweltblätter (Environment Pages) magazine, used to put it, the socialism
they wanted was real, democratic, based on workers’ councils, or anarchist—quite opposed to
the ruling regime. The more explicitly anarchist, being but a small part of a poorly structured
opposition, were virtually forced to act in a conspiratorial fashion.

In the GDR’s “real socialism,” the media published only official opinions and reports approved
by the authorities. There was hardly any legal access to other sources of information. There were
photocopiers in office and company buildings, but they were under strict surveillance, and their
use was limited to an elite group loyal to the party.

The late 1970s brought changes in the media that were inspired by the ideas of grassroots
democracy and anarchism. Erich Honecker, the long-time GDR leader, was facing a growing
crisis in economic and social policy. To ease tension, in 1978 he entered into negotiations with
Albrecht Schönherr, the bishop of the East Berlin Protestant churches. As a result, he granted
the church a printing permit for internal information leaflets, announcements, and the like.

In the following years, this printing permit became a loophole heavily used by opposition
groups. In the early 1980s, a serious civil rights movement grew up under the auspices of the
Protestant Church, completely independent from the ruling Communist Party. Part of this move-
ment became increasingly radical and outspoken about their anarchist positions. In 1982, for
example, a politically active group was founded in Dresden’s church organizations. It became
known throughout the GDR by the name of Anarchistischer Arbeitskreis Wolfspelz (AAW; The
“Wolf’s Clothing” Anarchist Working Group). With the quiet help of a printer at the newspa-
per Sächsische Zeitung, they managed to circulate leaflets—some of them numbering more than
20,000 copies—and to call people to action.

Other anarchists typed, stenciled, and circulated texts by Mikhail Bakunin, Emma Goldman,
Peter Kropotkin, and other anarchist classics. However, due to the poor copying techniques
available, many of the texts were nearly illegible.

The first libertarian-socialist, underground periodicals in the GDR appeared in 1986. Like
almost all the opposition’s publications, they were printed and distributed under the relative
protection of the Protestant Church.

Kopfsprung (Header [a soccer move], 1987—1991) was the name of an overtly anarchist under-
ground magazine. It dated back to the GDR Protestant Church Congress in 1986 where a group
called Kirche von Unten (Church From Below, KVU) formed “in opposition to the existing church
bureaucracy.” This rather atheistic group did not see themselves as a Christian base community
acting against highly privileged church dignitaries or as a religious reform group. Instead, they
were mainly anarchists and punks acting against the existing system. Over time, rather than
remaining a mere “anti” movement, KVU grew up to be a group with positions of its own.

The movement later split into several groups focusing on a variety of topics. In 1986, KVU
issued at least three issues of mOAning-STAR, a hectographed periodical promoting libertarian-
socialist views. The first issue of Kopfsprung, edited by an anonymous group, appeared in East
Berlin in spring 1987, without stating either date or place of its publication. The next issues
were stenciled and duplicated. The typewritten, single-column political texts were embedded in
a sparse layout but enlivened by handmade drawings and lyrics.

8



In 1986, the liberal-left Initiative Frieden und Menschenrechte (Peace and Human Rights Ini-
tiative) in East Berlin launched the uncensored Grenzfall (Marginal Case), which became widely
distributed throughout the GDR. Unlike the Umweltblätter, the editors of Grenzfall did not con-
sider their project anarchist.

The goals pursued by anarchist groups such as KVU, AAW, and Umwelt-Bibliothek Ostberlin
(East Berlin Environment Library) were different. They believed that, by expanding on the free-
doms to be gained after a reform of the GDR or by undermining the state structure, they would
be able to start the process they wanted—the process of growing a “new society from below.”

Umweltblätter/telegraph

In the fall of 1986, Umweltblätter, subtitled “Informational Bulletin of the Peace and Environment
Circle,” appeared in East Berlin, initially published by the Umwelt-Bibliothek, an anarchist group
founded that year under the Zion Parish Church’s “umbrella.” Umweltblätter, like most, was
stenciled and duplicated in A4 format, with the heading “Internal church information only. “
Due to the poor print and layout quality, the single-column texts were often difficult to read.

Nevertheless, the small libertarian-socialist movement usedUmweltblätter as their organ. They
tried to “convey an unobtrusively anarchist attitude,” as their editor Wolfgang Rüddenklau put
it. They primarily published articles dealing with suppressed information on everyday life in
the GDR. In winter 1986—1987, Umweltblätter disclosed the fact that the upper limits of smog
concentration had been exceeded ninefold in Berlin. The GDR authorities were not happy to
read this and were not happy about the fact that the periodical was developing into a GDR-wide
discussion forum used by a variety of independent environmentalist, peace, and civil and human
rights groups. Indeed, the magazine, passed from reader to reader, created a counter-public
sphere, in spite of its relatively low nominal circulation of 600 copies.

In November 1987, the controversies between the GDR authorities and opposition groups
reached a new pitch. The night of November 24, the secret police—known as the Stasi (abbre-
viation for State Security)—for the first time searched the Protestant Church’s premises. Five
people were arrested. The raid was aimed at Umweltblätter, of which 12 issues had been pub-
lished by that time, and Grenzfall. About 20 Stasi and the state prosecutor’s officials confiscated
copying machines, manuscripts, and books published in the West.

This prompted public protest and vigils throughout the GDR. Dissidents who had been shunted
off to West Germany in earlier years provided a regular flow of information about these events,
obtaining international media coverage. In the end all those arrested were released and the
charges dropped. Umweltblätter continued publishing.

In 1994, Rüddenklauwould observe that the Zion Parish Church affair was the beginning of the
end of the GDR. From then on, domestic crises repeatedly showed that the regime could no longer
rely on the terror that had kept people in fear and secured the GDR’s existence. Understanding
that the emperor had no clothes, people took to the streets in growing numbers until, in late 1989,
the regime broke down.

The successful ending of the Zion affair gave an enormous boost to the opposition’s publica-
tions. Although the Stasi was successful in stoppingGrenzfall with the help of repeated technical
sabotage carried out by an “unofficial collaborator,” Umweltblätter simply took over Grenzfall’s
role as a GDR-wide opposition periodical. Correspondents from numerous towns and villages in

9



the GDR forwarded news, comments, analyses, and general descriptions of the situation to East
Berlin and had them published in Umweltblätter.

In early October 1989, things started happening very fast. The Umweltblätter editorial group
decided to keep pace by issuing 7-to 10-page newsletters every few days, “as needed.” OnOctober
9, when the crisis reached its first crunch point, the magazine appeared under the title telegraph
for the first time. (This title continues to the present day for a now irregularly appearing publi-
cation.)

Troops had beenmassed against the LeipzigMonday Rally. Armored scout cars and other army
vehicles were patrolling the inner city of Leipzig. Rüddenklau recalled in 1994 that printing the
first 4,000 copies of the first issue on rickety duplicating machines was a laborious task. These
copies sold out to the demonstrators at the East Berlin Gethsemane Church in a matter of 20
minutes. Another print run of 2,000 copies followed while the next issue was being prepared.

From now on, telegraph continued at intervals of 7 to 10 days. The editors did their own
investigations, and their work was based on anti-Stalinist as well as anticapitalist views. This
was how they critically accompanied the transition from one system to another. There were
numerous articles on how to come to terms with the past, on the Stasi, and on the partially
anarchist opposition movement.

Conclusion

In 1989, the small oppositional scene grew into amassmovement. Hundreds of thousands demon-
strated against the powerholders in East Berlin under the slogan, “We are the people!” OnNovem-
ber 8, the Politburo resigned and instantly reassembled under the leadership of Egon Krenz.

After the Berlin Wall was opened the next day, GDR libertarian-socialist groups began procur-
ing paper and printing facilities outside church facilities. Contacts with groups and printing
collectives in the West intensified. Whereas communists and anti-imperialists rejected the anar-
chist movement in the GDR as being “anticommunist,” many anarchists in the East and the West
rejoiced at the fall of the Wall and the “incipient decline of state capitalism.”

Anarchism in the GDR contributed more to the fall of communism than is generally known
today.

Bernd Drücke
See alsoAnarchist and LibertarianMedia, 1945–2010 (Federal Germany) ; AnarchistMedia ; Cit-

izens’ Media ; EuroMayDay ; Free Radio Movement (Italy) ; Indymedia (The Independent Media
Center) ; Prague Spring Media ; Revolutionary Media 1956 (Hungary) ; Samizdat Underground
Media (Soviet Bloc)

Further Readings

Drücke, B. (1998). Zwischen Schreibtisch und Straßenschlacht? Anarchismus und libertäre Presse
in Ost-und Westdeutschland [Between writing desk and street battle? Anarchism and the lib-
ertarian press in East and West Germany]. Ulm, Germany: Verlag Klemm & Oelschläger.

Drücke, B. (Ed.). (2006). ja! Anarchismus. Gelebte Utopie im 21. Jahrhundert [yes! Anarchism:
Lived utopia in the 21st century]. Berlin, Germany: Karin Kramer Verlag.

Rüddenklau, W. (1992). Störenfried [Mischief maker]. Berlin, Germany: Verlag BasisDruck.

10



The Anarchist Library (Mirror)
Anti-Copyright

Bernd Drücke
Anarchist Media in Germany

2011

Drücke, Bernd. “Anarchist and Libertarian Media, 1945–2010 (Federal Germany).” Encyclopedia
of Social Movement Media, edited by John D. H. Downing, SAGE Reference, 2011, pp. 36–43.

usa.anarchistlibraries.net


	Anarchist and Libertarian Media, 1945–2010 (Federal Germany)
	Anarchism’s Renaissance And New Libertarian Media
	Linkeck
	agit 883
	FIZZ
	MAD
	Graswurzelrevolution (Grassroots Revolution)
	direkte aktion
	The Anarchist Press in Federal Germany Today
	Further Readings

	Anarchist and Libertarian Press, 1945–1990 (Eastern Germany)
	Umweltblätter/telegraph
	Conclusion
	Further Readings


